wat zoek je?

vrijdag 22 december 2023

Poëzie / Jules Moretuslei

wat ik eigenlijk nog wilde vertellen
maar niet kon 
omdat mijn adem bleef hangen
en ik geen geluid meer uit mijn keel kreeg
zoals zo dikwijls wanneer ik wil zeggen
hoe het eigenlijk is en gaat en verloopt

was dat tegenwoordig
soms en totaal onverwacht 

aan het verkeerslicht
dat op rood staat
op de Jules Moretuslei
´ s morgens om kwart voor acht
en alle achterlichten ook 
en de donkerte is overal rond mij 
want het is ochtend in december 
en dan sta ik stil 
en drink ik lauwe koffie 
uit een plastieken beker 
en ik zing mee 
met Cat Power 
die Bob Dylan zingt 
en mijn stem glijdt mee met
die van haar naar beneden 
in perfecte toonaarden 

dan moet ik plots denken
aan dertig jaar geleden
toen ik op drie hoog op het Zuid 
waar niemand toen durfde wonen
naast mijn kachel op de grond lag 
op een tapijt van schapenvel 
mijn wangen gloeiend van de hitte
van die kachel zonder glas
22 jaar jong en vast van plan 
de wereld te veroveren 
want er was niemand 
zoals ik en hij en zij 
en wij wisten dat 

en daaraan denken  
maakt mij dus blij
nu daar tegenwoordig
op de Jules Moretuslei

Geen opmerkingen:

Een reactie posten