wat zoek je?

donderdag 22 april 2021

POËZIE / eend

 

ik ging vandaag een eend redden

 

langs het jaagpad bij dag en dauw

vooral veel dauw want alles was bedekt

onder een kletsnatte neveldeken

 

plets kletsten de grassprieten

zwaar tegen mijn broekspijpen

 

een zwart paard en een wit paard

botsten tegen de berm

en terug en terug en terug

 

maar ik zou dus een eend gaan redden

 

hij zat daar op de schrikkeldraad

te contempleren over het leven

en waarschijnlijk ook de dood

en eerst was dat grappig

 

hoe hij daar gelijk

een parmantig meneerke

in een beige regenjas

met groen zijden foulard

rechtop zat zijn pootjes

netjes naast elkaar

en hij keek wat naar links

en ook wat naar rechts

en kwekte zachtjes

maar wel beleefd

 

twee uur later kwam ik terug

van de vier ezels en de wei

met de monsterkoeien

zat dat meneerke er nog steeds

en zijn kwekje klonk me plots

een uitgeputte smeekbede om hulp

 

ik zag hem daar al vastgeplakt

door elektrocutie op die draad

en niemand die iets deed

en niemand die hem hielp

 

ik liep nog even door mompelend

van antropomorfie en al

 

maar dat kwekje was er te veel aan

 

ik stormde de berm af

mijn broek door dauw doorweekt

allemaal om die eend te redden

 

en toen vloog die gewoon weg

en riep nog van dat het hier

maar allemaal rap proper is!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten