wat zoek je?

vrijdag 2 oktober 2020

POËZIE / grootmoeder

ik wil dat gij langzaam verandert 
in mijn grootmoeder
uw tijd ver vooruit
avant-garde

uw hand straks ragfijn gerimpeld
die met een tandenborstel
langs de randjes van
de maatschappij schuurt
die flinterdunne plakjes
rauwe realiteit afsnijdt
vooraleer wat overblijft
de smeulende pan ingaat

die 's nachts het parlement
van links naar rechts 
en terug naar links verschuift
en weer terugzet 's morgens
maar dan binnenstebuiten gekeerd

ik wil dat gij haar plaats inneemt
mijn wang tegen haar zachte arm
mijn voeten onder haar deken

want ik wil vertellen 
over de dingen 
die ik heb bedacht
in vraag heb gesteld
uit elkaar heb gedraaid 
zoals zij een kruiswoordraadsel 
ontrafelde als een bol verwarde wol 
voor de trui die ze daarvan zou breien
steek voor steek zelf uitgeplozen

gij kijkt naar mij zoals zij soms
gij luistert en veroordeelt nooit
en de kralen van uw parelsnoer
blinken langs de rand van 
uw zelfgemaakte jurk
waarmee ge samen met mij
over de chaos walst
met stijl en gratie
eloquent en al

Geen opmerkingen:

Een reactie posten