wat zoek je?

dinsdag 29 oktober 2019

POËZIE / vannacht

ik droomde hoe vannacht
het water zachtjesaan
over de pompoenen
langs de tomaten
en frambozen de trappen 
kwam opgekropen
kwam kloppen
aan mijn terrasdeur
doe uw deur eens open

ik droomde hoe vannacht
het water zachtjes heen en weer
klotste, in kleine eb en vloed
en we waren niet eens aan de zee

ik zag beneden in het gras
hoe het was in Brussel
maar dan ondersteboven
luchtkasteel van Laken
het parlement afgebroken

ik droomde hoe vannacht
duizenden kubieke meters
geschiedenis van boten
die vaarden over rivieren
en oceanen door mijn keuken 
kwam stromen
tot aan de proviandkast
met potten zelfgemaakte 
opgelegde chutney
van de appels langs het verdronken jaagpad en de onrijpe tomaten uit
de verdwenen tuin

ik klom tot op het dak vannacht
en hoorde niet het gestaag geraas
van de camions uit Willebroek
maar wel een eend die alarm
kwaakte in mijn oor;  ze keek me
recht in het oog en vroeg me

en wat gaat ge nu doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten