wat zoek je?

zaterdag 7 januari 2017

KORT / dagen zonder FB

In Noord-Korea hebben ze geen FB en dat leek me wel rustig zo, dus dacht ik van ik ga dat ook eens proberen en dook de spelonken in. Van 11 november tot 5 januari zat ik in mijn hol en hoorde van verre de kanonnen bulderen, maar het klonk wat weggemoffeld en daar had ik niets op tegen, want dan kon ik beter denken.

Ik ging daar dus wat zitten nadenken en schrijven en vertalen en observeren en soms wat fotograferen en ook al zat ik daar wat geïsoleerd in mijn eigen zelfafgesloten, zelfvoorzienende gemeenschap, ik zag ook wat er in de buitenwereld gebeurde, want ik las dagelijks veel meer kranten en volgde veel meer al dan niet onafhankelijke media dan dat ik ooit deed terwijl ik op FB zat, want dan had ik daar geen tijd voor, ah nee, ik moest gaan liken en posten en commentaar geven en smilen en grommen en verontwaardigd mijn mond opentrekken en daar dacht ik dan ook wat over na en zo in mijn spelonk en dat verliep vrij vlot allemaal.

Maar stoppen met roken vind ik toch gemakkelijker dan stoppen met FB. Of met sociale media. Want er is niet alleen FB, maar helaas zit ik er toch weer opnieuw op. Want iedereen zit er op. En als je wil weten welke kanonnen bulderen en vooral waar en wat je daar eventueel tegen kan doen, dan moet je af en toe toch eens even uit je loopgraaf komen om te kijken van waar de wind waait en voor je het weet loop je dan met je kop tegen een FB-login aan en hop daar ga je weer. 

Waarom zit iedereen op FB? Het is lelijk van lay-out, een drukte van jewelste, iedereen is kwaad op iedereen, het aantal vriendjesgeschrap loopt met de dag op, de miscommunicatie is veel groter dan de communicatie en je wordt langs alle kanten in de gaten gehouden en op je woorden gepakt. Munch zou er een fantastisch schilderij over kunnen maken. Waarom FB en niks anders?

Dat zat ik me dus te bedenken in mijn spelonk. Het antwoord heb ik nog niet gevonden, maar ik heb ondertussen wel een kalender gemaakt met wat beelden en woorden die mijn, en misschien uw wereld ook wel, een beetje aangenamer kunnen maken. De maand januari is ondertussen al een weekje oud, maar er komen nog drie weken en daarna nog 11 maanden, dus veel genot is nog steeds een garantie. Je kan hem hier bestellen en hij wordt meteen naar je opgestuurd, met veel liefde uiteraard.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten